מומחים בעיצוב אסטרטגיה וחזון להשגת מטרות ארגוניות, פוליטיות או עסקיות
עיצוב אסטרטגיה עשוי להיות על בסיס יסוד אמוציונאלי – על פי אינטואיציה, תחושות, אמונות ודחפים אישיים, או על בסיס יסוד רציונאלי – על בסיס מידע, ממצאי סקרים ומחקרי שוק, תובנות מסיעור מוחות ולבסוף - בחירת החלופה המועדפת מבין האפשרויות השונות.
מומחי מאגר מוחות יודעים אסטרטגיה מהי, על מימדיה השונים, תיאורטית ומעשית גם יחד, וכיצד לגבש ולהטמיע אותה בזירות השונות.
מלאכתנו היא: ניתוח האיומים וההזדמנויות, עיצוב החזון וגיבוש אסטרטגיה כוללת. אחת הזירות היא הזירה הפוליטית: עיצוב אסטרטגיה פוליטית כולל בין היתר ניתוח ואבחון גורמי הסביבה, בהם: > סביבה פוליטית מקומית – שחקנים נוספים, אופייה של ההתמודדות, מספר המועמדים, נתוני סקרים ומחקרים, דפוסי הצבעה במוקדים השונים, תומכים, פעילים, תורמים ועוד. > סביבה פוליטית לאומית – תמיכת המפלגה, רו"המ והשרים, עיתוי הבחירות ועוד. > סביבה כלכלית-פנימית – מצבו הכלכלי של המועמד והמפלגה, המשאבים השונים, תרומות ועוד. > סביבה חברתית דמוגרפית – מאפיינים סוציו-דמוגרפיים של האוכלוסייה, עולים, דתיות ועוד. > סביבה משפטית– הגבלות והנחיות בחוק, רגולציה, ביקורת המדינה, יועצים משפטיים ועוד. תהליך עיצוב אסטרטגיה פוליטית כולל את הגדרת החזון וניסוח מסריו, ניתוח הסביבה והמועמד, קביעת היתרונות היחסיים של המועמד ומיצובו, זיהוי וקביעת האסטרטגיה המועדפת מבין החלופות וקביעת יעדים ומשימות. תהליכים דומים מנוהלים גם בזירה העסקית: עיצוב אסטרטגיה עסקית נעשה על בסיס ניתוח SWOT של האיומים ההזדמנויות, אילוצי הסביבה, תחרות, רגולציה, משאבים ארגוניים, יעדים וערכים ארגוניים. ניסיון רב שנים בגיבוש אסטרטגיה מנצחת למומחי "מאגר מוחות", ניסיון רב שנים בתהליכי תכנון, עיצוב וגיבוש של פעילות אסטרטגית הן עבור הזירה הפוליטית והן עבור הזירות הארגונית והעסקית. למומחי מאגר מוחות רקע ובסיס מדעי ומחקרי רב, והוראה אקדמית בקורסים שנושאם חזון, אסטרטגיה עסקית, גישות ניהול רווחות והטמעתן.
פרופ' כ"ץ ליווה את תרגומם ועריכתם של ספרי הניהול רבי המכר: "לנצח נבנו", "תבונה ותובנה", "טכנולוגיקה" ו"גלגל התנופה" , להם כתב הקדמה למהדורה העברית, ועל בסיסם נערכו הרצאות מקצועיות וסדנאות רבות. ספרים אלו הם פורצי דרך בנושאי אסטרטגיה עסקית וחזון ארגוני. מן ההקדמה ל"גלגל התנופה": "מדוע יש חברות רבות, טובות ומוצלחות, אשר עושות את קפיצת המדרגה, הופכות למצוינות ומצליחות לשמור על הישגיהן? ומדוע יש חברות אחרות, רבות וטובות גם הן, שלא מצליחות לעשות זאת? אלה הן שאלות המפתח הנדונות בספר זה, אשר ג'ים קולינס שואל ואף משיב עליהן באופן מבריק. הסוגיה המרכזית בספר אינה רק יצירת המפנה הדרמטי אלא גם היכולת לשמור על ההישג הכביר לאורך זמן".
דוגמאות לעיצוב אסטרטגיה וחזון בחברות מובילות: > עמידר – ייעוץ וסיוע להגדרת החזון הארגוני של החברה הממשלתית, בתהליך המשתף את העובדים ואת ההנהלה. התהליך כלל סיעור מוחות משותף, גיבוש חזון ואסטרטגיה תוך התחשבות באילוצי הסביבה ובהם הממשלה כבעלים, מדיניות משתנה ועוד. > החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי – חברה בבעלות הרשויות המקומיות. התהליך מול החברה כלל ייעוץ אסטרטגי, סיעור מוחות, התוויית חזון, קביעת דרכי פעולה וזיהוי "משפט הקיום" של החברה. > מפעל הפיס – הכנת תוכנית אסטרטגית לתחום השיווק של מוצרי החברה, תוך בחינה השוואתית של מפעלי הגרלות ברחבי העולם.
רשויות מקומיות – הגדרת החזון היישובי ותכנון מהלכי מיתוג של היישוב, בתהליך המשתף את התושבים ואת נבחרי הציבור, כולל למשל עריכת "משאל עיר" כלל יישובי בערים נס-ציונה וצפת.
|